22 Ocak 2009 Perşembe


Marcel Bertone
1921 doğumlu, İtalyan kökenli. Muhasebeci. İspanya savaşında yaralandı. Fransız Komünist Partisi'nin Gençlik Örgütü Merkez Komitesi Üyesi...

17 Nisan 1942
(Kızına)

Benim Küçük Helen'im, bu mektubu okuduğun zaman minik beynin hiç şüphe yok hayatı anlamaya başlayacak. Seni annenle birlikte mutlu edecek baban yanında olmadığı için üzüleceksin. Helen'im, babanın niçin henuz yirmi bir yaşındayken öldüğünü, niçin kendini feda ettiğini, niçin seni bırakıp gitmiş göründüğünü bir gün öğreneceksin. Seni bir erkeğin duyabileceği en derin baba sevgisiyle sevdim. Senin geleceğine dair güzel düşler kurmuştum, artık bu mümkün değil ama annen seni yanında beni aratmayacak olan annene güveniyorum. Helen'ciğim, saat iki, dörtte hazır olmam gerekiyor. Acele etmeleyim. Dinle ve dediklerimi yap.
  1. ...
  2. Beni ölüme götüren nedenleri iyi öğren.
  3. Çevrendekileri tanı ve insanlar hakkında sana ne söylediklerine göre değil, ne yaptıklarına bakarak hüküm ver.
  4. Hayata irade gücü ve ihtirasla sarıl. Soylu ve yüce işler için kendini feda etmeye hazır ol...
  5. Dürüst davranışınla annene omuz ver;...
  6. ...
  7. Koca olarak kendine namuslu bir işçi seç.Cömert, sevgi dolu, çalışkan ve seni sevebilecek birini seç.

Kızım, hayalimde seni kucaklıyorum, sizleri görmeme izin vermediler... Belki böylesi daha iyi?

Elveda, Helen, baban: "Yaşasın Fransa!" diye haykırarak öldü.


Sante Cezaevinde kaleme alındı

17 Nisan 1942, idam edildiği tarih

Marcel Bertone

Baban kurşuna dizildi diye sakın utanç duyma.

Etienne Fajon, Hayatı Seviyorlardı-Fransız Direnişçilerinin Son Mektupları,De Yayınevi, 1986, s. 42,43

Hiç yorum yok: